BMW

M3 Coupé (E36)

VÝROBCE BMW

MODEL M3 Coupé (E36)

BARVA Mugello Red

ROK VÝROBY 1993

STAV KM 210 500 km

PALIVO Natural 98

MOTOR 3.0 I6 (S50)

VÝKON 286 PS / 320 Nm

PŘEVODOVKA 5-st. manuální

PŮVOD Německo

CENA Připravujeme

O NAŠEM AUTĚ


Vozidlo připravujeme do prodeje.

HISTORIE


BMW M3 generace E36 bylo poprvé představeno v roce 1992, a to na autosalonu v Paříži. Do prodeje se ale první kusy dostaly až v roce 1993. Oproti svému legendárnímu předchůdci E30 přinesla M3 E36 výrazně civilnější design, ale zároveň technologicky dospělejší konstrukci, která reflektovala proměnu sportovních vozů devadesátých let. M3 už nebyla jen ostře řezaným homologovaným speciálem pro motorsport, ale stala se také každodenně použitelným sportovním sedanem či kupé, schopným nabídnout jak komfort, tak extrémní jízdní schopnosti. Model z roku 1993 byl vůbec prvním M3 vybaveným řadovým šestiválcem, čímž odstartoval novou éru v historii divize M.

BMW M3 E36 se účastnilo celé řady závodních sérií, od evropských šampionátů cestovních vozů až po americké série jako IMSA. Právě ve verzích pro motorsport se ukázala kvalita podvozku E36, který nabízel velmi přesné řízení, vynikající rozložení hmotnosti a skvělé jízdní vlastnosti na limitu. V DTM sice E36 nahradila E30 až v roce 1993, ale velké úspěchy slavila především v sérii FIA GT, v britském BTCC a v závodech do vrchu. Na závodních tratích se ukázala především varianta M3 GTR, která vznikla jako zákaznická verze s karoserií kupé a upraveným podvozkem. Díky své spolehlivosti a ovladatelnosti si E36 našla své místo i v amatérských šampionátech a driftovacích soutěžích, kde je dodnes velmi oblíbená.

Model z roku 1993 byl poháněn atmosférickým řadovým šestiválcem o objemu 3,0 litru s označením S50B30. Motor produkoval výkon 286 koní (210 kW) při 7000 ot./min a točivý moment 320 Nm při 3600 ot./min. Spojen byl s pětistupňovou manuální převodovkou a pohonem zadních kol. Auto mělo elektronicky řízený diferenciál s omezenou svorností, nezávislé zavěšení všech kol a sportovní podvozek s výrazně přepracovanou geometrií oproti běžné řadě 3. Kromě kupé existovala i varianta sedan, která přidávala na praktičnosti, a později se nabídka rozšířila i o kabriolet. Verze z roku 1993 neměla ještě stabilizační systémy nebo elektronické asistenty, což z jízdy dělalo ryzí mechanický zážitek, velmi ceněný puristy a nadšenci.

Zajímavostí je, že zatímco předchozí M3 E30 byla vyráběna s výrazným bodykitem a křídly kvůli homologaci, E36 se záměrně držela decentního vzhledu. To z ní dělá jedno z nejnenápadnějších M aut v historii. Právě díky tomu se často označuje jako „spící zabiják“ – na první pohled civilní vůz, který ale pod kapotou skrývá čistokrevný sportovní motor a podvozek laděný na Nürburgringu. V Evropě vzniklo několik variant – například lehčí a ostřejší verze GT, určená pro německý trh, nebo raritní Individual edice s unikátními barvami a výbavou.

BMW M3 E36 z roku 1993 je dnes považováno za přelomový model. Byl to první M vůz, který kombinoval sportovní výkon s komfortem na delší cesty a relativní každodenní použitelnost. Z dnešního pohledu je E36 ceněna pro svůj mechanický charakter, absenci moderních elektronických zásahů a stále dostupné náhradní díly. Vyrobeno bylo přibližně 71 000 kusů všech karosářských verzí s motorem S50B30, což z něj nedělá extrémní raritu, ale dobře zachovalé kusy v původním stavu bez úprav jsou stále vzácnější. M3 E36 tak zůstává jedním z nejdostupnějších vstupů do světa klasických BMW M, a zároveň vozem, který si zaslouží respekt nejen kvůli své historii, ale i díky tomu, jak se řídí.

Kontaktujte nás

Líbí se vám jedno z našich aut nebo máte zájem o naše profesionální služby? Vyplňte prosím formulář níže a my se vám obratem ozveme. Pokud raději komunikujete po telefonu, tak se nám ozvěte na číslo: +420 775 140 895